Zomerband
Profiel moet stug zijn en weinig bewegen, dat maakt de band stabiel, ook op hoge snelheden
Profiel diepte gem. 8 mm
Profiel blokken zitten aan elkaar vast voor stabiliteit.
Daar een zomerband zich “vol vreet” met sneeuw, is dit het zelfde effect als een slick.
Winterband
Heeft standaard een wat grover profiel, en een draairichting voor de lossende werking
Een winter rubbercompound. Heeft meer natuurrubber omdat dit soepeler blijft bij lage temperaturen.
De winterband heeft lamellen voor meer grip op de ondergrond.
Heeft gemiddeld 10 mm profiel
Heeft een winterteken (three peak mountain)
Verliest zijn lossende werking bij 4 mm en is in landen als Duitsland onder winterse omstandigheden afgekeurd bij deze 4 mm.
All-seasonband
Heeft 8 mm, net als zomerband, net als de zomerband bij 4 mm afgekeurd (buitenland onder winterse omstandigheden)
Zit tussen een zomer en een winterband in. Is dus niet de beste zomerband in de zomer, en niet de beste winterband in de winter. Maar heeft duidelijk wel meer grip in winter dan een zomerband.
Door het open profiel (net als winterband) iets gevoeliger voor “cup slijtage” bij de gevoeligere auto. Houd daar rekening mee.